Jak przyśpieszyć metabolizm (i dlaczego się powinno)


Odpowiedź jest prosta : szybki metabolizm to droga do smukłej sylwetki ;)

Wiele kobiet z zazdrością obserwuje jak nastoletni chłopcy pochłaniają niewyobrażalne ilości tuczącego jedzenia i …pozostają chudzi jak patyki.  Bezkarnie uchodzi im jedzenie chipsów, lodów, tłustego golonka i gazowanych, słodkich napojów. ” Jakie to niesprawiedliwe” – myślą, odmawiając sobie kosteczki czekolady – ” Dlaczego ja tak nie mogę?”.

Owszem, oni mogą sobie na to pozwolić, ponieważ mają naprawdę szybki metabolizm, związany z procesem wzrostu organizmu i rozwoju organów wewnętrznych.  Czy jednak dla dorosłego człowieka wszystko stracone?

Co może zrobić dorosły człowiek aby choć trochę przyśpieszyć swoją przemianę materii…? A co za tym idzie – bezkarnie jeść więcej, zachowując szczupłą sylwetkę?

Oto 10 podpowiedzi jak przyśpieszyć swój metabolizm:

1. PIJ.

Co najmniej 2,5 litra wody dziennie. Może to być:
– niegazowana mineralna
– zielona herbata
– czerwona herbata
Woda ułatwia wypłukiwanie produktów przemiany materii i toksyn z organizmu, oczyszczając go i usprawniając pracę nerek.

Unikaj: kawy, alkoholu, gazowanych słodkich napojów i czarnej herbaty.

2. Ćwicz!

Ćwiczenia pobudzają cały organizm, mobilizują go go wzmożonego spalania kalorii. Tego nie unikniesz, jeśli chcesz naprawdę przyśpieszyć swój metabolizm. Ćwicz co najmniej 45 minut dziennie.
Jeśli nie możesz aż tyle czasu poświęcić na trening, cóż szkoda… :)
Istnieje pewien trick, który w _niewielkim_ stopniu może ci jednak pomóc w podnoszeniu ogólnej wydolności i kondycji (a tym samym przyśpieszy lekko metabolizm) organizmu.  Postaraj się przez 15 minut dziennie wykonywać ćwiczenie, które podnosi Twoje tętno do 85-90% jego maksymalnego poziomu. (220 minus Twój wiek = równa się Twoje maksymalne tętno)Daje to tylko nieznaczne przyśpieszenie procesów przemiany materii, jeśli nie masz jednak innej opcji, dobre i to :)

Unikaj: spędzania weekendów przed telewizorem :)

3. Jedz 5-6 posiłków dziennie – co 3- 3,5 h.

Nigdy nie chodź głodna/y!
Gdy stale czujemy ssanie w żołądku, metabolizm stopniowo zwalnia, bo ciało czuje że „nadchodzą ciężkie czasy” = trzeba zatem gromadzić zapasy.

Jedzenie niedużych ale częstych posiłków pozwala naszemu ciału „odprężyć się”. Dostaje ono regularne dostawy pożywienia, nie musi zatem tak kurczowo odkładać zapasów „na potem”.
Pamiętaj – Już jedna dłuższa przerwa zmniejsza tempo metabolizmu. Nasz organizm szybko reaguje na sytuacje gdy odczuwa zapotrzebowanie, a nie dostaje pożywienia.
Nawet jeśli nie czujesz się głodny – zjedź coś niewielkiego.

I pamiętaj by każdy Twój posiłek był odpowiednio zbilansowany.
W idealnej sytuacji powinien zawierać:
1) Sporo białka (chude mięso, chude sery)
2) Dużo błonnika (warzywa, owoce)
3) Węglowodany złożone (ryż, kasze, itp)
4) Tłuszcze (np nienasycone : ryby, oleje roślinne)

Unikaj:  junk food’ów/ fast food’ów.
Nie mają dużych wartości odżywczych a przyczyniają się do przyrostu tkanki tłuszczowej. Żywność przetworzoną staraj się zastępować domowym, świeżym żarełkiem :)

Jedzenie dokładnie gryź, jedz powoli.
Sprawi to, że Twój mózg szybciej odbierze sygnał o sytości, niż wtedy gdy w pośpiechu ładujesz w siebie wielkie kęsy :)

Unikaj: wzbogacaczy smaku.
Staraj się ograniczyć spożywanie soli, słodzików oraz  zwłaszcza cukrów prostych (generalnie: pożywienia z wysokim IG) które powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwii – a potem jego spadek – nakręcający poczucie głodu!

4. Jedz śniadania!

Do 1 h od przebudzenia powinieneś zjeść solidny posiłek. Rano możesz zjeść więcej niż zwykle, bo żołądek jest wypoczęty i ma sporo kwasów żołądkowych, które sprawnie strawią nawet sporą porcję jedzenia.  Niektorzy mówią, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia!
Jeśli nie zjesz śniadania, na starcie spowalniasz swój metabolizm nawet o 25%!

Unikaj: wychodzenia z domu tylko o kawie!

5. Jedz kolacje!  :)

Tak, tak. Brzmi jak zaprzeczenie popularnym poglądom, że po 18 należy unikać jedzenia? Owszem. Jeśli nie jesz po 18 – czasem i 5-6 h chodzisz z pustym żołądkiem. Kładziesz się spać a Twój organizm wie tylko tyle… że zasypia głodny. Metabolizm znów zwalnia.
Jedz nieduży – białkowy – posiłek około 1h przed snem!
To zapewni ci utrzymanie poziomu metabolizmu na właściwym poziomie.

Unikaj: kładzenia się do łóżka z uczuciem ssącego głodu

6. Śpij 8 h!

Idź spać regularnie i wysypiaj się . Zawalona noc może zaskutkować zwiększonym apetytem. Organizm próbuje się w ten sposób regenerować.  Regularny sen pozwala ciału się odprężyć i w pełni wypocząć. Także twój żołądek potrzebuje solidnej porcji odpoczynku by sprawnie funkcjonować :)

Unikaj: zarwanych nocy i nieregularnych pór zasypiania.

7. Masa mięśniowa twoim przyjacielem :)

Mięśnie ZJADAJĄ dużo energii – potrzebują  zatem dużo jedzenia by funkcjonować. Mając dużą masę mięśniową, możesz zjeść więcej – nie obawiając się o „zalanie” tłuszczem (a przynajmniej – mniej :) ). Osoby z tą samą wagą ale różną masą mięśniowa mogą odżywiać się znacząco inaczej, ta która ma mniej mięśni a więcej tłuszczu, musi zjeść nieco mniej by utrzymać wagę :) Ta z większą masą mięsniowa – może zjeść więcej :)
Apel zwłaszcza do kobiet – nie bójmy się mięśni!
Są naszym przyjacielem w drodze do smukłej sylwetki.  Lepiej być muskularną niż otłuszczoną.

Zwisające fałdki nie są wcale bardziej „kobiece” i „sexy” niż wyrzeźbiony brzuch :)

Pamiętaj –  każdy kg masy mięśniowej to parę punktów do szybszego metabolizmu :)

Unikaj: Ćwiczeń czysto aerobowych połączonych z dietą niskobiałkową. Spalisz mięśnie a tłuszcz spadnie mniej niż sądzisz!

8. Nie rób głodówek i diet restrykcyjnych.

Nakręcają efekt jojo  i kompulsy jedzeniowe (napady obżarstwa).
To niebezpieczna droga na skróty, która DRASTYCZNIE spowalnia metabolizm, nieraz na bardzo długi czas.
Trening + racjonalne, zdrowe odżywianie to jedyna STABILNA DROGA DO SZCZUPŁOŚCI.

Unikaj: diet, które oferują mniej niż 1500 kcl dziennie.

9. Nie wierz w „środki wspomagające odchudzanie”

Są albo szkodliwe, albo nieskuteczne.
Najlepszym środkiem jest:
– zdrowy rozsądek i
– zdrowe, nieprzetworzone jedzenie :)
Oraz oczywiście trening :)

Unikaj myślenia:  „Muszę schudnąć 10 kg w 2 tygodnie!”.
Pośpiech wrogiem dobrego :)

10. Bądź szczęśliwy! :)

Śmiej się dużo i żyj pełnią życia, bez względu na to jak wyglądasz!
Czasem piękno które promieniuje ze środka, jest ważniejsze niż wyrzeźbiony brzuch ;)
Unikaj: zadręczania się swoim wyglądem i ciągłego zerkania na wagę. Trzeba w końcu żyć :)

One response to “Jak przyśpieszyć metabolizm (i dlaczego się powinno)

  1. Pingback: Efekt jojo. Czyli dlaczego jestem przeciwko restrykcyjnym dietom (i głodówkom) | Moje metamorfozy